سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مریم وبلاگ

پوشاک و شخصیت زن ایرانی

خواننده محترم در صورت استفاده از این مقاله مبلغ 2000 هزار تومان به حساب زیر واریز کنید .باسپاس

شماره کارت بانک تجارت  6273531030083832 و شماره حساب 0003435573494 بنام مریم فدایی

پوشاک و شخصیت زن ایرانی

کلید واژه : پوشاک زنان شخصیت زن ایرانی

چکیده :

   هنر طراحی پوشاک جزو هنرهای زنده ایی است که در تمام دوره های تاریخی در حال تحول و تغییر می باشد  و از دلایل اصلی این تغییرات بروز حوادث مختلف تاریخ سیاسی فرهنگی و مذهبی است  که در هر دوره ایی بنا به نوع اعتقادات و باورهای آئینی بینش و تفکر ملتها را تحت تاثیر قرار می دهد  عاملی قدرتمند که بیشتر ین نمود آن بر  ظواهر زندگی مردمی است که  بعضاً در گذر زمان شکل   زندگی اقوام را در مسیر تازه ایی قرار داده است  در واقع  با شروع تمدن عیلام خوزستان تا اواخر دوره  قاجار پوشش ایرانی به اشکال متفاوتی ظاهرشده است  که بیشترین تظاهرات  آن در نوع البسه زنان مشاهده میشود تغییر پوشاک  ایرانیان بیشتر در  نوع حجاب خاص زنان ایرانی  و تزئینات فاخر آنها گزارش شده  که بیشتر این نوع تغییر تحول را از دوره تمدن عیلام با اشکال  پوشش سر مشاهده می کنیم   و ادامه ان در تغییر شال سر زنان هخامنشی دیده میشود  بعدها با تسلط دوره هخامنشی بر بخش وسیعی از آسیا و ایجاد تبادل فرهنگی و هنری بین ایران و نقاط همجوار برخی از مشخصه های هنری قبایل مختلف بر هنر ایرانی تاثیر گذاشت که نمونه ان در نوع پوشش دیده میشود البسه زنان و مردان دوره هخامنشی یکسان بوده که ناشی از نحوه اندیشه برابری جایگاه زن  و مرددر نظر اندیشمندان زرتشتی است  در حالیکه نسبت به دیدگاه دوره عیلام با نظام مادر سالاری و تقدس الهگان  مونث این تفکر کاملا تغییر یافت  وحتی در دوره اشکانی با نفوذ اعتقادات ایزدان  میترا و موضوع  مهر پرستی و دیگر مظاهر پرستش که برگرفته از تعالیم یونان باستان بشمار می آید پرستش نمادهای مذهبی مهر و ناهید در کنار نیایش اهورا مزدا باب گردید و به نوعی  سبب گردید تا زن در مسیر عبادی خاصی قرار گیرد تا جاییکه  که تصویر زنان را بر سکه ها نقر می کردند در حالیکه با حضور زنان اشکانی در عرصه حکومت و قدرت , زنان همچنان در پوششی کاملتر از دوره هخامنشی دیده شدند زن در این دوره کاملا متفاوت از زنان یونانی ظاهر شد که ناشی از نحوه اندیشه اعتقادی عمیق نسبت به زن در عرصه اجتماع میباشد این مسیر ادامه داشت  تا اینکه در دوره ساسانی با حضور قدرتمند آئین زرتشت و باور به ارزشهای والای یک زن در صفت مادر و همسر توقع می رفت که زنان در نوع پوشش  یکسان خود راه دوره اشکانی را به مراتب قدرتمند تر ادامه دهند در حالیکه گاهاً زنان در پوشش برهنه و حتی کسوت  زنان رامشگر مشاهده شده است  این زمان دوره حضور زنان در جامعه عهد ساسانی است که انواع حجاب و پوشش سر به اشکال مختلف شال روسری کلاه  بوجود آمد در حالیکه دیگر از البسه های گشاد و بلند هخامنشی و اشکانی خبری نیست در تمام اعصار مختلف از عصر تاریخی تا بعد از اسلام پوشش زنان با تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی ایران تغییر نمود در حالیکه در هیچ بخشی از تاریخ فرهنگی ایران زنان تمایل به عریانی نداشته اند و وجود پیکره های برهنه عصر باستان ناشی از تفکر مادر خدایی و توجه به خصوصیت زایندگی زن بوده است عاملی که بعدها با ورود هخامنشی تا بعد از اسلام به نوعی در هاله ایی از ارزشهای نمادین قرار گرفت و محترم شد آنچه در این مقاله به ان توجه میشود تغییر دیدگاه های اعتقادی و مذهبی است که بر اساس  رویدادهای تاریخی و سیاسی اتفاق افتاده و در کنار ان پوشاک زن ایرانی را دستخوش تغییر قرار میدهد زیرا زنان در هر عصری برای اثبات حضور دائم خود در جامعه نیاز داشتند تا با شرایط خود را وفق داده تا بدینوسیله در هر شکلی با حفظ ارزشهای انسانی مثمر ثمر باشند و هیچگاه نوع پوشش آنها نتوانسته از ویژگی های جنسیتی و حضور دائم انان در اجتماع بکاهد زیرا زنان در تمام دوره های تاریخی پیش قراولان انتقال فرهنگ هنر باورها و کلیه دستاوردهای موجود جامعه خود بوده و نقش اساسی در هویت سازی داشته اند .

ادامه دارد...