سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مریم وبلاگ

تقدس کلمه از منظر ادیان(تائو)-1

محقق و خواننده گرامی در صورت مطالعه و یا استفاده از این مطالب مبلغ 2000 تومان به شماره کارت اینجانب بنام مریم فدایی - بانک تجارت شماره کارت 6273531030083832وشماره حساب 0003435573494 واریز نمایئد با سپاس از حسن رعایت شرعی شما.

قسمت دوم-

خداوند با صفات جلالی و جمالی خود کل کائنات رادر چرخش حیات دارد و این صفات با دو وجه آیین تائو مطابقــت می کند آن ماری شیمل اسامی جلالی خداوند در اسلام را به یانگ و اسامی جمالی خداوند را به یین نسبت داده است همچنین قلم و لوح در قرآن با دو وجه یین و یانگ یکی است زیرا هما نطور که قلم بدون لوح نمودی ندارد یانگ هم بدون یین هیچ است و لوح روح کیهانی و قلم عقل است همچنین قلم می تواند همان عقل باشد زیرا در دو حدیث جدا امده است یک بار عقل مخلوق اول است و یک بار روح , و از نقش قلم در لوح است که همه چیز ساخته میشود و از وحدت به کثرت می انجامد در حقیقت قلم و لوح نشان دهنده عمل ( یین و یانگ ) هستند بگفته ابن عربی ( حق ) همان ذات مطلق است و مطلق در ذات خود خلاء است و وقتی می خواهد خود را آشکار کند نام واحد را بخود می گیرد که اولین نمود اوست و سپس به دو یا سه هزار و ده هزار تبدیل می شود و به کثرت می گــرایـــد ( حق ) در عالم به کثرت تبدیل میشود و بواسطه نام خدا یا رب است که هر موجودی به پیدایی می رسد این جمـــلــه با ( ت ) یـــکی اســــت ( فضیلت ) -زیرا هر وجود محسوسی بواسطه ( ت ) صفت می پذیرد و این مـــتـرادف ( نفس الرحمان ) یا رحمت الهی در مکتب ابن عربی است رحمتی که شامل همه است ( ت ) همان عمل رحمـــــــت است و بـواســطــه ( راه تائو ) نسبت به خلق متجلی میشود و با تفکر اسلامی نور محمدی = رحمت تمام دنیا مطابقت معنایی دارد, همچنین در این باره در سوترای 62 تائو ته چینگ آمده است : منشاء موجودات بی شمار است خوبان آن را محافظند و بدان در اغوش ان محفوظ .

 ( ت ) در فلسفه تائویسم اسامی بیشمار دارد که با اسماء الهی اسلامی تطبیق دارد مثلا تائو به حد غیر قابل وصفی بزرگ است و عظمتش حرکت به جلو را بدنبال دارد = (عظیم ) یا گفته می شود تائو منبع امرا رمعاش است = رزاق – تائو ساکت و تهی است = قیوم – تائو را نمی توان دید یا شناخت = لایدرکه الابصار – تمام چیزهایی که در زیر آسمان است از ان هستی گرفته اند = خالق .

در فصل 14 تائو ته چینگ آمده است : ما به او می نگریم و نامش می دهیم ( تغییر ناپذیر ) .

...اورا نمی شنویم و می نامیم ( ناشنیدنی ) = احد یا واحد – تائو در اندیشه آنها همان راه اصلی است و همان حق یا حقیقت اسلامی معنی می دهد.

 درتائو ته چینگ فصل 41 آمده است : ( ت ) یک راه خیلی نورانی است , تاریک بنظر می آید .

 ( ت ) نورالانوار یا سر الانوار است و همان کلام الهی می باشد و در اندیشه تائویی به مـــنزله راهــــی اســـــت که  می بایست توسط ان کائنات خلق شوند .