سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مریم وبلاگ

تقدس کلمه از منظر ادیان(یهود)

محقق و خواننده گرامی در صورت مطالعه و یا استفاده از این مطالب مبلغ 2000 تومان به شماره کارت اینجانب بنام مریم فدایی - بانک تجارت شماره کارت 6273531030083832وشماره حساب 0003435573494 واریز نمایئد با سپاس از حسن رعایت شرعی شما.

 

تقدس کلمــه از منظر دین یهـــود[1]

    بین عرفان اسلامی و مسیحی و یهود رابطه نزدیکی وجود دارد زیرا ریشه های مشترک دینی دارند(بقرآنی که فرستادم ایمان آورید که تورات شما را تصدیق می کند)( سوره بقره :آیه 41) برای شناسایی و درک تقدس کلمه در دین یهود می بایست به مفاهیم عرفانی و حکمی ان آشنا شد که ریشه در آیین قبالا [2]دارد زیرا قبالاها گرایش یقینی و ماورایی به کلام داشته و کلام را ابزار بیان مخصوص خود خدا می دانند و به تصریح ادیــان گوناگــون ( کلـــمــه ) ( کـــلام )- ( کلمات ) از آن خداست در سفر پیدایش کتاب یوشع نبی و غزلهای حضرت سلیمان ع و مزامیر حضرت داوود ع آمده است اول کلمه بود و کلمه خدا بود ودر سوره های بقره آیه 22و75 – سوره توبه آیه 6- سوره مریم آیه 109 و سوره لقمان آیه 27 و سوره تحریم آیه 2 این موضوع بیان شده است .

 عرفان یهود بیشتر مدیون حکمت قبالا است که در کنار دین یهود به تفسیر رمزی و باطنی این دین پرداخته است آیین قبالا حاوی مضامین شناخت یزدان و آفرینش شناسی است و مهمترین سند مکتوب این آیین کتاب ( زوهر )[3] به معنی روشنایی می باشد این اثر در قرن 13م بزبان آرامی در اسپانیا نگارش شد و تفسیری بر تورات بود و عقیده دارد «ذات خدا در غایت نامتناهی است و نمیتوان هیچ سخنی درباره او گفت اما می توان خدا را با نور درون و مراقبه دید»(کاویانی ,1372 :91) واژه قبالا ریشه در کلمه عبری به معنای (قبول کردن )اخذ شده است بنا بر آیین قبالا خدا وند در ذات خود پنهان است و هیچ گاه نمیتوان از او به عنوان موضوع الهام استفاده کـرد ( او) مفاد متون نیست پس خدا را در هیچ نام ثبت شده ایی در متون نمی بینیم و خدا در ذاتش خدای پنهان در ذات خود است و فقط با ( کلمات ) می توان از او یاد کرد و تورات فقط شامل عبارات و کلمات بصری نیست بلکه به منزله حلول عقل الهی درون کتاب تورات است   و مجموعه شکل حروف عبری در تورات به عنوان نمادی از قدرت خلاقه خدا وندست که در عالم فعال می باشد از نظر قبالا زبان عبری صرفا ابزاری برای بیان و سخن گویی نیست بلکه این زبان بازتاب ذات روحانی جهــــان اســــت ( کل جهان بر اساس حروف عبری ساخته شده اند : تفکر قبالا )کلام دارای ارزش عرفانی است و( کلمه) به خدا باز می گردد زیرا از خدا سرچشمه یافته و زبان متعارف انسان ریشه در زبان نخستین دارد که از سوی خدا نازل شــده اســـت « اصل مهم نزد عرفان یهود این است که کل آفرینش از نگر خدا چیزی نیست جز استحضار ذات پنهان خود که با افاضه یک نام , نام خدا یعنی فعل خلق مداوم آغاز و پایان می یابد و هر آنچه حیات دارد تجلی کلام خداست ووحی در غایت امر جز نام خدا چیزی را فاش نمی کند » ( همان :65) قبالیست ها معتقدند که اعداد مانند بروج صور فلکی خاصیت تاثیر گذاری وانرژی ویژه ایی دارند و توسط قادر متعال خلق شده تا وسیله ارتباطی بین خود و جهان مادی باشد و معتقدند برای کشف ارزش های عددی کلمات , قادر ند بین کلمات ارتباط برقرار کنند همچنین پیشگویی آینده از روی کلمات در جملات امکان پذیر است و این علم با تعالیم تورات مورد توجه علمای یهود قرار گرفت تا جایی که نام خاص خدا در دین یــهـــود ( یهوه) یعنی باشند , موجود , بسیار محترم است و برزبان آوردنش حتی از راه خواندن تورات حرام می باشد (یهوه ترکیب چــــهار حــــرف ( ی-ه-و-ه) است و مانند ( ا..) در اسلام اسم اعظم است و تــرکـــیـب ( یاهو) از ( یهوه) اقتباس شده و واژه ( ا...) در قرآن معادل با لفظ (الوهیم ) در تورات است) در دنیا نام و القاب متفاوتی برای ذکر خدا وجود دارد و بنا به عرفان یهود حروف عبری هر کدام قدرت خاص داشته و بیان صحیح کلمات می تواند بر محیط پیرامون تاثیر گذارد بنا به نظر عرفان یهودآفرینش انسان برای رسیدن به ذات مقدس الهی است و فقط از طریق آموزش و درک نام خدا می توان به ان رسید و بدون درک و علم کافی نمی توان نام خدا را بیان کرد و حتی یکی از ده فرمان تورات براین امر می کند که نام خدا را بیهوده بر زبان نیاورید همچنین (در کتاب خلقت یعنی سفر یصیرا نحوه ترکیب حروف و کلمات و شکل گیری هستی را بیان می کند)در یهودیت ورای این القاب که بازگو کننده ارتباط خالق و مخلوق است فلسف? مهم دیگری نیز وجود دارد وآن اثرات بیان وتلفظ صحیح این نام مقدس بر روند زندگی مخلوقات است و به دلیل این حساسیت و تقدس یکی از فرمانهای صریح و قاطع در یهودیت بیهوده به زبان نیاوردن اسم خداوند است از این جهت در نیایش یهود بنا به خواص لغات عبری کلمات میبایست با دقت به زبان آیند تا بتوان به آن هدف که از نیایشهای مختلف در نظر گرفته شده رسید[4].ادامه دارد...



[1]   - برای مطالعه بیشتر نک: ( ماسون . دنیز , ( 1385 ) , « قرآن و کتاب مقدس » , فاطمه سادات . تهامی , جلد 2 , نشر سهروردی , تهران ) .

[2]   -برای مطالعه بیشتر نک: (کاویانی .شیوا,(1372) ,«آیین قبالا ...»,نشر فراروان ,تهران ).

[3]   -zohar

[4] - با تشکر از توضیحات دکتر حمامی کارشناس دین یهود از انجمن کلیمیان تهران .