سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مریم وبلاگ

تقدس کلمه از منظر ادیان(مسیح)

محقق و خواننده گرامی در صورت مطالعه و یا استفاده از این مطالب مبلغ 2000 تومان به شماره کارت اینجانب بنام مریم فدایی - بانک تجارت شماره کارت 6273531030083832وشماره حساب 0003435573494 واریز نمایئد با سپاس از حسن رعایت شرعی شما

 

تقدس کلمــــه از منظر دین مسیـــح[1]

    تفسیر کلام در آیین مسیح به واژه ( کلمه ) یا کلام در کتاب انجیل یوحنا باز می گردد و ترجمه واژه لوگوس[2] یونانی است زیرا لوگوس از یک سوی حاوی مفهوم کلام یا پیام است و از سوی دیگر حاوی مفهوم عقل یا اندیشه است و در قرآن کریم از عیسی ع با نام های مسیح – روح ا.. – عبدا...– کلمه ا... نام برده شده است از آن رو کلمه ا.. خوانده شد که با اراده خدا کلمه تکوینی ( کن ) متولد میشود (آل عمران آیه 45 – سوره نسا آیه 171 – مریم آیه 30 ) کلمه ایی که تمام جهان با آن خلق شد .

 اصطلاح (کلمه خدا )تنوع بسیاری دارد و در سنت مسیحی و کتاب مقدس سه معنای عام برای ان بکار میبرد اصــطــلاح ( کلمه ) برای اشاره کردن به عیسی به مثابه کلمه خداست که تجسد یافت الهیات مسیحی هنگام سخن گویی از مسیح به عنوان کلمه تجسد یافته خدا می کوشد تا بیانگر این اندیشه باشد که اراده و هدف خدا توسط شخص عیسی ع در تاریخ شناخته میشود همچنین این اصطلاح برای اشاره به بشارت مسیح ع یا پیغام و اعلام درباره مسیح بکار میرود و به یک معنا ی کلی برای اشاره به مجموع کتاب مقدس بکار رفته است که می توان آن را زمینه ساز ظهور مسیح و مبین زندگی مرگ ورستاخیزدانست وقتی یوحنا از تجسم و انسانی شدن لوگوس می گوید مقصود جسمیت یافتن اندیشه و پیام خدا برای کل بشر است «عیسی کلام خداست »( آل عمران :آیه 39 و45) همچنین زمینه مفاهیم لوگوس را میتوان در ادبیات حکمی عهد عتیق جستجو کرد زیرا تاریخ انبیا در واقع ظهور و نزول کلام خداست که از سوی خدا برای بیان پیام او انتخاب شده اند و عبارت ( کلام خدا) بارها در عهدعتیق بکار رفته و بخش اعظم موارد به کلام نبوتی اشاره دارد و در نوشته های انبیای بنی اسرائیل عبارت ( کلام خدا بر من نازل شد) مکرر بکاررفته است و یوحنا با سخن گفتن از انسانی شدن ( کلام ) یا لوگوس می خواهد همان کلامی را که در طول تاریخ بر انبیا نازل میشد را بیان کند و حاوی پیام خاص خدا برای اقوام خاص اوست کلامی که بصورت پیام نه تنها در قالب کلمات بیان می شود بلکه در شخصیتی تاریخی و مذهبی و به شکل انسان تجسد می یابد انسانی که همان تن مسیح ع به عنوان کلام خدا است تا حکمت خدا اینچنین برای انسان ملموس گردد در او خدا در کار آفرینش است اما بشریتی که لوگوس بخود گرفت همه ابعاد وجود بشر را شامل میشد و کلمه انسان گردید و این انسان خاصی است که با زبان خاص سخن می گفت و ماموریت کلمه خدا این است که اندیشه و پیام الهی را در قالب و زبان و فرهنگی خاص بریزد  لوگوس به معنای کلمه است و معانی رمزی دارد و مظهر خداست و لوگوس محل حقیقتی است و محل تجلی حقیقت همان ذات خداست و از آنجا که خدا به هیچ عنوان ذات خود را بر مخلوق نمی گشاید پس لوگوس پلی است برای رسیدن به او .

 واژه لوگوس همان لاجیک [3]به معنی منطق است و معنای عربی آن لغت است و مسیحیان قدرت کلام را دردعا دانسته و معتقدند که کلام مقدس می تواند طلسم را بشکند ( در ازل پیش از اینکه چیزی خلق شود کلمه وجودداشت و نزد خدا بود و او همواره زنده است و خود او خداست هرچه هست بوسیله او آفریده شدو چیزی نیست که ان را نیافــــــریده بـاشد ) ( انجیل یوحــنا 1: 1-3 ) در مــســیحــیـت ( کلام )به فرد خاصی اشاره ندارد در آغاز خداوند کلامی داشت و این هدف واحد را در مسیح قرار داد روح و کلام خدا با هم مربوطند مسیح کلام خداوند است که البته شخص مسیح هدف غایی کلام نبود بلکه هدف خداوند مبتنی بر رستگاری بشر از طریق مسیح یا کلام الهی است(مسیح کلام خدا را می گفت و به اذن خدا برای شناساندن او برای ما معجزه می کرد )( انجیل یوحنا 2:22 و34:3 )برای درک واژه لوگوس در آیین مسیح باید به پیش زمینه های یونانی و یهودی آن بازگشت در یونــان باســتان لوگوس را قدرت الهی برای انسجام و یکپارچگی کائنات می دانستند و لوگوس محور نظم کائنات بود حتی لوگوس را عقل کــــل می دانستند که توسط آن کائنات خلق و اداره میشود زیرا لوگوس علت العلل نظام آفرینش بود لوگوس قدرت خداوند برای خلق و تداوم خلقت است و در عهد عتیق لوگوس (علت بنیادی هر چیزی اســـــــت که با پیـــــام عـــــــقـل تـــجـــلی می یــابد)( مزامیر 107: 20 ) و آنچه در عهد عتیق ریشه در ذات خدا داشت حالا در مسیح تجسد یافت و مسیح مانند حکمت عامل خلقت گردید در تعالیم اسلامی آمده است کائنات به کلام خدا بوظایــــف خود می پردازند و خداوند به زمین دستور می دهد و هر چه می فرماید فورا عملی می شود (کن فیکون:به محض آنکه گوید موجود باش همان دم موجود شود )( آل عمران :آیه 47)از لحاظ مسیحیت امکانات همه اشیا تا ابد در کلام الهی نهفته است و همه چیز بواسطه کلمه هستی یافت او نور حقیقی است و نور عقل متعلق به کلمه است « زیرا واقعیت باطنی عــمل شــــناخــت ( صورت ) و به معنایی مشایی همان کلمه است »( بورکهارت ,1367 :75) در سنت مسیحی ریشه تمام حکمت و دانش ها در عقل الهی است که علم آن توسط مسیح ع بر زمین نازل شــد و نــور آن  همان ( نورالـــهی ) یا ( کلمه ) بانی خلق همه موجودات و خیرهای جهان است .



[1]   - نک : ( همان منبع قبلی )

[2]   -logos

[3]   - lojic