سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مریم وبلاگ

ارزش محتوایی کتیبه سنگی بسم ا.. ...-10

نتیجه :

برای درک ارزش های هنری کتیبه بسم ا.. الرحمن الرحیم فهم مقوله زیبا شناسی آن مهم است که در متن بکار رفته و با کتیبه پیوند خاصی برقرار کرده است این پیوند تماماً بر پایه ترکیب بندی عناصر معناشناسی متن اثر هنری است که معنا می یابدو به این کتیبه قدرت تصویری و محتوایی می بخشد قدرتی که سبب شدتا کتیبه بسم ا...در فضایی احساسی که درآن قرار گرفته نوعی اندیشه را به بیننده القا  کند که ناشی از خاصیت آموزشی فرهنگ اسلامی است فرهنگی که می تواندیک پیام دینی را منتقل کند پس حروف و متن بکار رفته مذهبی در این کتیبه کارکردی نشانه شناسانه داشته و بمنظور تاکید بر بنای ساختمان یا مطلقا مزار پیامبر اسلام ص ساخته نشده بلکه نقش اصلی و محوری متن بسم ا... در این کتیبه در مرکز زیبایی شناسی کتیبه قرار گرفته تا بتواند تولید معنا کند استفاده از اشعار بوصیری به همراه عبارت نام خدا در مرکز از معنایی عینی حکایت می کند و با این ترفند مطلبی فرا نمادین را از طریق نشانه هنری خود که همان خوشنویسی است منتقل کرده است متن خوشنویسی شده این کتیبه یک قصد زیبا شناسانه دارد که محتوا و علت وجودی کل اثر هنری کتیبه را بازگو و عالی ترین معنا را انتقال میدهدمعنایی که  همان عبارت "ا...." نام مبارک خداوند است که جامع صفات کمال بوده و منزه از هر عیب و نقص است و شاید همین سبب است که امیرالمومنین علی ع فرموده که ا... اسم اعظم الهی است زیرا که دلالت بر تمامی اسماء و صفات الهی دارد و سایر اسماء هر یک اشاره به مرتبه ای از مراتب وجود است در صورتی که در ا... تمامی اسماء و صفات الهی جمع گردیده است و او خداوندی است که هر مخلوقی در وقت حاجت و شدت که امیدش از هر کسی قطع شده به او متوسل می شود (واز او کمک می طلبد) و می گوید بسم ا... یعنی در تمام امورم از خداوندی که جز او سزاوار بندگی نیست کمک می جویم، آن خداوندی که چون از او دادخواهی کنند دادخواه است و وقتی او را بخوانند اجابت کننده است.

منابع و مراجع

1-     دیماند . موریس , (1383 ) , راهنمای صنایع اسلامی , عبدالله فریار , انتشارات علمی و فرهنگی , تهران .

2-     سجودی . فرزان , (1383 ) , مقالات اولین هم اندیشی نشانه شناسی هنر , فرهنگستان هنر ,تهران .

3-     گریشمن . رومن , (1356 ) , هنر ایران پارت و ساسانی , عیسی بهنام , انتشارات علمی و فرهنگی , تهران .

4-     مصطفوی . علی اصغر , (1369 ), اسطوره قربانی , تهران .

5-     مهناز. شایسته فرد , جایگاه قران و حدیث و ادعیه در کتیبه های اسلامی , فصلنامه پژوهشی مدرس , دانشگاه تربیت مدرس, تهران, سال 81.

6-     لورنز کورن,کتیبه های مذهبی در معماری اسلامی, مجله هنر و مردم, ش166, تیر 91 .

7-     http://lib.ahlolbait.com/parvan/resource/36781/c/5437/get/?doPID=&dsPID=ma

8-     http://sarbedaranali.persianblog.ir/post/206

9-  با سپاس ویژه از مدیریت محترم موزه آذربایجان تبریز جناب آقای یزدانی به خاطر همکاری موثر و ارسال تصاویر از کتیبه بسم ا...و همکاران محترم شان که در تهیه عکس ها به نگارنده کمک های شایانی داشتند.